طراحی مسجد کوی ولیعصر تبریز، براساس تأثیرپذیری از نقش مایه های مسجد کبود تبریز
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه گیلان - دانشکده معماری و هنر
- نویسنده سیده معصومه موسوی
- استاد راهنما عباس ترکاشوند افشین عموزاده لیچایی
- سال انتشار 1393
چکیده
از مهمترین مسائلی که طی دهه های اخیر در حوزه دانش معماری مطرح شده، چگونگیِ نماد پردازی و به طور کلی معناپردازی در آثار معماری است که این مهم، منوط به درک درست از چگونگیِ بازخوانی معنای آثار معماری است. برای تبیین و بررسی این مسئله که از زنده ترین مسائلِ مطرح در حوزه معرفت شناسی و به ویژه تأویل و تفسیر آثار(هرمنوتیک متن) است، تاکنون رویکردهای مختلفی در تقابل با هم شکل گرفته اند که هریک دارای مبادی و مبانی خاص خود هستند. این رویکردها را می توان در سه گروه کلی دسته بندی نمود که عبارتند از: رویکرد فلسفی، رویکرد نشانه شناختی و رویکرد غیر کلامی. طی این پژوهش، پس از تبیین و بررسی هر یک از این رویکردها، تلاش می شود تا ضمن پاسخگویی به پرسش های پژوهش بر پایه زیباشناسی انسان معاصر که شالوده نظریِ تحقیق را تشکیل می دهد، نظریه ای جدید ارائه شود که مهمترین وجه تمایزش از سایر رویکردها، تحلیل جامعِ آن از معنا، به دلیل برخورداری از شیوه های جامع و مانعِ شناخت است. طبق این نظریه، ظاهر و باطن و یا ایده هنرمند و اثر هنریِ او، پیوندی ناگسستنی دارند. هدف مقدماتی از تبیین این نظریه، دست یابی به مدلی از تأویل معنا در آثار معماری است که منطبق با نیازهای انسان معاصر باشد. طبق این مدل مشخص می شود که، چه مولفه هایی در بازخوانی معنای آثار معماری ذی سهم هستند و اصولاً مخاطب به چه نحو و تحت چه فرایندی معنا یا معانیِ آثار معماری را استنباط می نماید تا با استناد به آن بتوان به هدف اصلی این پژوهش که ارائه ی رهنمود های طراحی براساس بازآفرینی نمادها و نشانه ها و تبیین فضاهای مطلوب برای معناپردازی در مساجد معاصر است دست یافت. با توجه به اقتضائاتِ مراحل مختلف این پژوهش، برای دست یابی به اهداف از روش های مختلفی نظیر تحلیل محتوای کیفی، تحلیل مضمونی و پژوهش موردی استفاده شده است؛ تمامی این روند با روش نشانه شناختی مورد مطالعه قرار گرفته است. ضمن آنکه باتوجه به الزاماتِ مراحل مختلف این تحقیق، برای استخراج داده ها عمدتاً از روش های تحقیق اسنادی کتابخانه ای استفاده شده است. این پژوهش در پنج فصل تنظیم شده است. در فصل اول کلیات پژوهش شامل مساله، ضرورت اهداف، فرضیه و ... بیان شده است. فصل دوم، با عنوان مبانی نظری، شامل مبانی نظری و ادبیات تحقیق می باشد. در مبانی نظری، تبیین نسبتاً جامعی از ارتباط بین «معنا» و «صورت» و تعابیر مختلف به کارگیری آن ها ارائه شده، سپس عوامل تاثیرگذار بر کارایی این مفاهیم تعیین می گردد. در فصل سوم با عنوان روش مطالعه نمونه موردی، پس از ارائه ی روش های مختلفی که برای بررسی و ارزیابی عملکرد نمادها و نشانه های مورد استفاده قرار می گیرند، روش انتخابی تعیین شده و با شناسایی نمادها و نشانه های بکاررفته در نمونه موردی، به ارزیابی مفاهیم و معانی موجود در نمادها پرداخته می شود. در فصل چهارم با عنوان یافته ها، یافته های حاصل از مطالع? نمونه موردی ارائه شده است. بعد از آن، تحلیل یافته های حاصل از مطالع? نمونه موردی ارائه می گردد. سپس به جمع بندی نتایج یافته ها و ارائه ی پیشنهاداتی جهت پژوهش هایی که می توانند در آینده، در این زمینه صورت گیرند، پرداخته می شود. در فصل پنجم با عنوان فرایند طراحی، اطلاعات مربوط به موضوع طراحی و بستر شکل گیری طرح تدوین می گردد. بعد از آن، ملاحظات شکل گیری طرح مشخص شده، و در نهایت طرح مورد نظر ارائه می شود. کلیدواژه: نماد، نشانه شناسی، الگوهای سنتی، زیبایی شناسی، مسجد کبود تبریز
منابع مشابه
ریختشناسی معماری مسجد کبود تبریز
The present paper intends to answer the ambiguities which are proposed about the form originality of Tabriz Blue Mosque. The reasons for uncertainties about the form originality and the architectural method of this building are related to its planning method and special volumetric composition that have led it to be distinguished from other architectural types of mosques in Iran, in a way that...
متن کاملبازشناسی منزلت مسجد کبود در ساختار شهر تبریز
مسجد کبود از آثار ارزشمند تبریز است که از دیرباز جایگاه والایی در میان مردم شهر و رهگذران داشته است. این مسجدعضوی اززنجیرة حیات شهر کهن بوده که بستری را برای مراودات و تعاملات اجتماعی فراهم میآورد و در دوران پهلوی باشکلگیری تغییرات جدید شهری، این جایگاه دستخوش تغییرات اساسی گشت. هدف از این پژوهش، حصول راهکاری در جهت بازیابی منزلت از دست رفتة مسجد کبود در زنجیرة حیات شهری تبریز است؛ از این رو...
متن کاملریخت شناسی معماری مسجد کبود تبریز
مسجد کبود تبریز یکی از نفایس معماری ایرانی است که با وجود اهمیت بی بدیل این بنا در منظومۀ میراث معماری ایرانی، ابهاماتی دربارۀ آن وجود دارد. مقالۀ حاضر به بررسی یکی از این ابهامات می پردازد که دربارۀ ویژگی های سبکی این مسجد است،. دلیل تردیدها دربارۀ شیوۀ معماری این بنا، مربوط به هندسۀ پلان و ترکیب حجمی خاص آن است که باعث شده این بنا از دیگر نمونه های معماری مسجد در ایران متمایز باشد. شیوۀ معمار...
متن کاملحرکت تکاملی نفس آدمی در فضای مسجد بر مبنای آرای ملاصدرا (نمونه موردی: مسجد کبود تبریز)
مساجد سنتی در معماری اسلامی به گونهای طراحی شدهاند که به واسطهی ویژگی سیالیت خود، مرحله به مرحله ناظر را دعوت به تجربهی حرکت از درجات پایین تا به درجات عالیتر مینماید. بطوریکه مراتب تکاملی انسان در حکمت صدرایی، قابل انطباق با مراحل حرکت در معماری میباشد. هدف این مقاله شناسایی چگونگی اثربخشی حرکت در فضای معماری در به کمال رسیدن ناظر آن است. روش تحقیق منتخب از نوع تفسیری است که ارتباط محرک...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه گیلان - دانشکده معماری و هنر
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023